פירוקי אקורדים (ארפג'יו) על בס חשמלית
מהם פירוקי אקורדים (ארפג'יו)?
אקורד בדרך כלל הוא קבוצה של 3 צלילים ויותר שמנוגנים ביחד. ארפג'יו הוא צורת נגינה שבה צלילי האקורד מנוגנים אחד אחרי השני, ולא במקביל.
האקורדים הם אלמנט מאוד בסיסי שמרכיב את ההרמוניה של השיר או היצירה, ויש שימוש נרחב בתפקידי הבס בארפג'יו, בעצם הבס יכול לנגן את האקורדים בצורה מפורקת, ובכך לייצג את ההרמוניה, וליצור תפקידי בס מעניינים.
כלל האצבע אומר שאם תנגנו את צלילי האקורד ששייכים לו, זה ישמע טוב ותוכלו ככה לגוון את תפקידי הבס שלכם.
גם כאן, כמו הסולמות, יש צורות שימושיות שכדאי ורצוי להתאמן עליהם.
מבחינת אקורדים משולשים (אקורדים עם 3 צלילים) – שהם האקורדים הבסיסיים ביותר, יש 4 סוגים- מז'ור, מינור, מוקטן ומוגדל. כאשר הנפוצים ביותר הם כמובן המז'ור והמינור אותם אסקר בעמוד זה.
אקורד מז'ור (משולש)
צורות 1 ו -2 הם הנפוצות ביותר ואני ממליץ להתאמן עליהן.
אחרי שתרגישו נוח עם הצורות- נסו, כמו עם הסולמות, לחבר בין הצורות ולנגן את פירוקי האקורדים במנעד רחב של 2 אוקטבות ומעלה, ועל כל הצוואר.
יש אין סוף דרכים ותרגילים לעבוד על פירוקי האקורדים, בתור התחלה נסו לנגן אותם פשוט בעליה ובירידה על מנת להתרגל לצורות.
אקורדים מז'וריים מרובעים (אקורדים 7)
אם נוסיף צליל אחד נוסף לאקורד המשולש- את המדרגה השביעית בסולם, יצא לנו אקורד מרובע (עם 4 צלילים). במקרה של אקורד מז'ור זה יתן לנו 2 אקורדים נפרדים שהסאונד שלהם שונה בהחלט-
אקורד מייג'ור 7 (כתוב בדרך כלל כך- maj7 או עם סימן של משולש ליד האקורד ▲) (Cmaj7 או ▲C)
ואקורד 7 (הוא אקורד דומיננטי שדורש פתרון, נכתב בדרך כלל עם 7 ליד שם האקורד, למשל C7)
לאקורד מייג'ור 7 יש סאונד יותר רך וצבעוני, לאומת האקורד 7 שלו יש סאונד יותר מתוח. בבלוז למשל יש שימוש באוקרדים 7.
ההבדל בין שני האקורדים הוא בצליל השביעי, באקורד מייג'ור 7 הצליל השביעי נגזר מתוך הסוךם המז'ור והוא נמצא חצי טון נמוך יותר מצליל השורש, ובאקורד 7 הוא נמצא טון שלם מתחת לצליל השורש.
אלו הצורות של המרובעים המז'וריים על הצוואר של בס:
אקורד מייג'ור 7 צורה 1
אקורד 7 צורה 1
אקורד מייג'ור 7 צורה 2
אקורד 7 צורה 2
צורות למשולש מינור על בס
ההבדל בין המשולש המינורי למז'ורי הוא בצליל אחד בלבד- המדרגה שלישית-
בסולם מינור המדרגה השלישית נמוכה בחצי טון מהמדרגה השלישית של הסולם המג'ורי. ומכאן גם ההבדל בסאונד בין שני האקורדים.
האקורד המינור נכתב בדרך כלל כך: Cm או -C.
אלו הצורות הנפוצות של המשולש המינורי:
משולש מינור צורה 1
משולש מינור צורה 2
כמו המשולש המז'ורי, גם למשולש המינורי יש 3 צורות בלבד, כאשר ה- 2 הראשונות הם הנפוצות והשימושיות ביותר.
משולש מינור צורה 3
אקורד מרובע מינורי (m7)
אם נוסיף למשולש המינורי את המדרגה הרביעית לפי הסולם המינור, נקבל אקורד בעל ארבעה צלילים. הצליל השביעי מוסיף עוד צבע לאקורד.
הצליל השביעי בסולם המינור נמצא טון שלם מתחת לצליל השורש. האקורד בדרך כלל נכתב כך: Cm7 או C-7
אלו הצורות הנפוצות של האקורד המרובע המינורי: