סולמות בגיטרה בס

דף הבית » סולמות על גיטרה בס

מהם סולמות מוסיקליים

סולם הוא סט ספציפי של תווים. המוזיקה המערבית שאנחנו מכירים כוללת רק 12 תווים, ניתן לקבץ את 12 התווים הללו במספר גדול של "קומבינציות".

חלק מהסולמות משתמשים בקבוצה של 5 מתוך 12 התווים (הסולם הפנטטוני למשל) , אחרים ב-6 תווים (סולם הצלילים השלמים) , רוב הסולמות כוללים 7 צלילים, וישנם גם כאלו שמשתמשים ב-8 או יותר. כתוצאה מכך, קיימים סולמות רבים ומגוונים המשמשים במוזיקה.

בתור מוסיקאים ונגנים, אנחנו משתמשים בסולמות כמו חומר גלם שאיתו אנחנו יוצרים את היצירה שלנו (המוסיקה). בדיוק כמו שפסל לומד להשתמש בכלים כמו אזמלים ופטישים ליצור את הפסלים שלו, או שטבח מכין את המנות שלו במטבח.

במוזיקה, סולמות הם חלק מהכלים המשמשים לעיצוב הצליל, לכל סולם מאפיינים שונים וסאונד שונה.

למה אנחנו צריכים סולמות?

ממספר סיבות:

הסולמות הם כמו כלי שעוזר לנו להתמצא במוסיקה,למשל אם אני מנגן שיר או קטע מוסיקלי בסולם סי במול מז'ור, בגלל שאני מכיר את הסולם ואת הצלילים שלו, אני יידע כנראה באיזה צלילים מתוך ה-12 יותר סביר שיהיו שייכים למנגינה של השיר או להרמוניה של השיר, ובכך זה מכוון אותי לצלילים הנכונים ומצמצם לי את כמות הצלילים מ -12 ל-7 ונותן לי כנגן איזשהו מסגרת, כיוון והגיון ללכת לפיו.

סולם נותן לי כנגן לבחור סאונד מסוים, למשל אם אני עכשיו מנגן בג'אם על אקורד Dm למשל (אקורד רה מינור), אני יוכל להשתמש בסולמות באלתור ו"לצבוע" את האלתור שלי לפי הסולמות שאשתמש, למשל אם אני ישתמש בסולם רה פריגי זה יתן לי סאונד יותר כהה, אני ישתמש בסולם רה מינור הרמוני כדי לתת סאונד יותר "ערבי" "אוריינטלי", סולם רה מינור פנטטוני יתן לי סאונד יותר בלוזי, או שבכלל אני יוכל לנגן סולם עם צלילים שונים לגמרי למשל סולם מי במול מינור ולהביא "יציאה" מחוץ להרמוניה.

בהתאם לאופן השימוש בסולם, הוא עשוי לייצר מתח מוזיקלי או לפתור מתח מוזיקלי, לא כל הצלילים שווים בתוך הסולם, יש צלילים מתוחים יותר ומתוחים פחות, ובעלי אופי שונה

. סולם יכול ליצור צלילים צורמים ודיסוננסיים, או ליצור צלילים רכים. סולם יכול להישמע אקזוטי, או פשוט ורגיל, תלוי איך אני משתמש בו ומנגן עליו.

איך אפשר לזכור את כל הסולמות?

בעיניי, יש 3 דרכים עיקריות ומעשיות להכיר סולם או כל תבנית מוזיקלית אחרת.

חלק מהדרכים עשויות לקחת חמש דקות של לימוד, ואחרות עשויות לקחת שנים. 

בוא נבחן את הדרכים הללו להכיר סולמות ותבניות של תווים, מהדרך ה"ארוכה" יותר עד לקצרה ולמקובלת ביותר

  1. דרך שמות התווים

כדי להתליח בדרך זו יש לדעת את שמות התווים שמרכיבים את הסולם. לדוגמה, כדאי ללמוד שסולם מז'ור של C מכיל את התווים C, D, E, F, G, A ו-B, כלומר כל הצלילים ה"לבנים" (כלומר- ללא סימני היתק, במולים או דיאזים), או למשל סולם סול מינור, שלו יש 2 סימני היתק, 2 במולים, כלומר כל הצלילים "הלבנים" ובנסוף הצלילים סי במול ומי במול.

מבחינה פרקטית לצורך העניין, כשאני מנגן יצירה בסולם סול מינור ואני מגיע לצליל סי או מי, אני יודע שהם לרוב יהיו במולים.

דרך זו היא המורכבת ביותר כי היא מצריכה 2 מיומנויות מורכבות- האחת היא להכיר ברמה אבסולוטית ומיידית את כל הצלילים על צוואר הגיטרה, והשניה היא לדעת תאוריה מוסיקלית- כלומר לדעת איזה סימני היתק יש בכל סולם (לשם כך לפחות יש לדעת בעל פה את מעגל הקווינטות)

2. דרך הסאונד

בדרך זו יש להכיר את הסאונד הייחודי של כל סולם, לדעת לזהות אותם משמיעה. כאמור לכל סולם יש סאונד ואופי שונה, למשל ניקח את שני הסולמות הנפוצים ביותר- המג'ור והמינור.

אם נקשיב לשני הסולמות האלו נשמע הבדלים גדולים בסאונד של הסולם, באופי שלו ובאווירה שהוא יוצר. אפשר להסביר מבחינה תאורטית את ההבדלים, למשל ההבדלים העיקריים בין שני הסולמות הם המדרגות (הצליל בתוך הסולם) השלישית, השישית והשביעית.

אם נתייחס לשורש הסולם כנקודת הייחוס שלנו, מה שמאפיין את הסולם המז'ורי אל מול צליל השורש, הוא מדרגה שלישית גדולה, שישית גדולה, ושביעית גדולה, לאומת הסולם המינור שאותו מאפיין מדרגה שלישית קטנה, שישית קטנה ושביעית קטנה.

זיהוי ונגינת סולמות או כל דבר אחר משמיעה דורש תרגול ויכולת שנקראת "פיתוח שמיעה". האוזן שלנו היא כמו שריר, ממש כמו שהולכים לחדר כושר ומאמנים את השירירים, כך גם אפשר לאמן את האוזן, ובעזרת אימון ותרגול אפשר לזהות בקלות סולמות, הרמוניה ואלמנטים מוסיקלים נוספים

3. דרך תבניות ויזואליות ואצבועים

 כל סולם יוצר תבנית ייחודית וקבועה על הצוואר של הבס. לרוב, כשאנשים מדברים על לימוד סולמות, הם מתכוונים לדרך הזו, שכן זוהי הדרך הכי פופולרית ו"פשוטה" ללמוד סולמות.

יש יתרונות וחסרונות לשיטה זו. המכשול הגדול ביותר הוא כמות הדרכים השונות בהן אפשר לנגן את אותה תבנית. על פסנתר יש מקום אחד לנגן תו מסוים, בעוד שעל גיטרת בס בת 4 מיתרים עשויים להיות ארבעה. זה כמו להניח ארבעה פסנתרים זה על גבי זה. תחשבו על שילובי הנגינה האפשריים של קבוצה של 7 תווים על 4 פסנתרים. (אל דאגה יש דרך קלה ופשוטה להתמודד עם הבעיה הזו)

בעיה נוספת עם כלי מיתר היא ששמות התווים אינם ברורים מאליהם. על פסנתר כל C נראה אותו דבר וקל למצוא אותו. על הצוואר של הבס אין שום דבר שמבדיל את התווים אחד מהשני. וזה יכול להפוך את הנגינה על בס למשחק ניחושים ולחיצות רנדומליות כשהנגן בעצם לא יודע ולא מבין איזה צלילים הוא מנגן ולמה.

יתרון אחד של הבס הוא שכל תבנית ניתנת להזזה למעלה ולמטה על הצוואר וגם על מיתרים אחרים. זה הופך את התנועות הפיזיות של נגינת כל סולם או תבנית לקלות יותר לשליטה וזכירה. וזוהי בעצם הדרך "הקלה" ביותר לזכור סולמות על הגיטרה בס כי ברגע שאתם מכירים פוזיציה אחת של סולם דו מז'ור נניח, אתם יכולים לנגן בקלות את כל הסולמות המז'ור באותה הצורה, פשוט שמתחילה מצליל שורש שונה.

בתרשים למעלה אפשר לראות איך נראה למשל סולם דו מז'ור על הצוואר מבחינה ויזואלית.

אי אפשר לזכור סולמות בצורה הזו כי זה יותר מדי פרטים. לכן על מנת לזכור ולהכיר את הסולם המז'ור או כל סולם אחר- יש לפרק אותו לתבניות, אותם אפרט בשיעור הבא.

אז מהי הדרך הטובה ביותר ללמוד סולמות?

התשובה היא שאין דרך אחת הכי טובה, כדי לשלוט בסולמות כדאי מאוד לעבוד על כל שלושת הדרכים, רק ככה תגיעו לשליטה מלאה בכלי.

כן זו לא משימה פשוטה והיא דורשת הרבה זמן תרגול ואימון, נגנים מקצועיים עובדים על סולמות כל החיים זו משימה שהיא בלתי נגמרת, ולדעתי עדיף להסתכל עליה כאל "דרך" ולא כאל משימה כי אין באמת נקודת סוף, תמיד אפשר להשתפר עוד

ה"סוד" של הנגנים המקצועיים הוא שהם מתאמנים על הסולמות בצורה עקבית כחלק משגרת האימון שלהם, לרוב זה יהיה פלח זמן קטן מאוד מהאימון או אפילו בתור חימום.

עוד צורת חשיבה נכונה היא להפוך את התרגול על הסולמות למעניין וכיפי, ולא לאיזה מטלה משעממת שחייבים לעשות כי צריך. יש אין סוף דרכים ותרגילים לעבוד בהם על סולמות, וכדי לדעת מה לעשות בתור נגנים מתחילים צריך לקבל הכוונה מנגן מיומן

בשיעור הבא אני יסביר על הדרך השלישית- על הצורות התבניות והפוזיציות, ויאיך מחברים אותן ביחד כדי לראות תמונה רחבה של כל הסולם על צוואר הגיטרה בס.

עגלת קניות
Scroll to Top